11.13.2014

Jeg hadde aldri trodd det, men nå skriver jeg også om vegetarkosthold

Jose tipset meg om dette vegetarkurset han hadde vært på. Så jeg tenkte det kunne være spennende å utvide mathorisonten en smule.

Den siste tiden har jeg hatt en økende interesse for kvaliteten på det jeg putter i munnen av føde. Og vegetarisk kosthold er noe jeg har lyst til å sette meg mer inn i. Ikke det at jeg skal bli vegetarianer, men målet er å spise mindre kjøtt. Og kanskje ha noen uker der jeg helt avstår fra ”mat med ansikt”. Og jeg ønsker å spise vegetarmat som faktisk smaker godt. 

Arrangøren er Oslo Meditasjonsskole. Det er faktisk et veldig kult sted som også arrangerer gratis meditasjon flere kvelder i uka og har yoga timer. Et par kvelder i måneden blir rommet der de har meditasjon og yoga forvandlet til kjøkken. De hyggelige folka som driver dette, helt uten å tjene penger, lager maten mens kursdeltagere sitter og ser på. Etterpå får alle spise av maten som er laget. Dette koster kun 300 kroner, og det tar ca 3 timer.

Denne kvelden var det indiske vegetarretter som sto på menyen.

Det var en liten innledning om hvordan vi mennesker egentlig er skapt til å spise plantekost. Vi har ikke tenner som er spesielt gode til å tygge kjøtt med. Tarmsystemet vårt er veldig langt. Noe som er viktig for å fordøye plantekost. Det ble også sagt noe om de miljømessige fordelene med vegetarkosthold.

Regner med vegetarianere er lei av å argumentere og debattere sin sak. Men kjør debatt dere som ønsker. Hva som er det sunneste for vårt legeme og hva som er et riktig og balansert kosthold er det mange meninger om. Når man samtidig skal diskutere dyrevelferd, globale miljøutfordringer, kreftforebygging, norske mattradisjoner, fedmeepidemi, høye matpriser, giftstoffer i mat, svenskehandel og kyniske matgrossister så blir det en heidundrende diskusjon der det er vanskelig å sette to streker under svaret.

Jeg kan ikke oppfordre til annet enn å teste ut hva som passer for deg.

Uansett hva som er riktig kosthold, så har de fleste mennesker en anelse om hva som er sunn og usunn mat, og hva de kan gjøre for å få litt bedre kvaliteten på det de putter i seg. Stadig flere mennesker jeg prater med angående kosthold forteller at de uttrykker et ønske om å spise mindre kjøtt.


Her følger en kort presentasjon av de rettene som ble laget denne kvelden.


1 Mango Lassi
En blanding av mango og yoghurt. Friskt og godt. En god start på et fantastisk måltid.

2 .Golden rice.
Ja, den ble akkurat like gul som på restaurant.

 

3. Samosa.
Fyll av blomkål, poteter og ca 100 forskjellige typer krydder. Deigen kjevles ut og det kalde fyllet legges oppi. Friteres i olje. Det ble brukt mye druekjerneolje.


4 Malai kofta.
Det lages boller av en spesiell ost (paneer) og poteter, sammen med ca 1000 typer krydder.
Bollene steikes i olje eller klarnet smør (ghee). Deretter legges de oppi en curry av grønnsaker og 100 typer krydder. På toppen litt fløte og revet ost (paneer).


5 Bengali Curry
Diverse grønsaker. Ja, det var jo tross alt vegetarmat som skulle lages. Poteter, gulrot, aubergine, tomater, gresskar, koriander og ca 10 000 forskjellige typer krydder.


6 Chickpea Salad.
Kveldens enkleste rett. Kikerter, løk, tomater, reddik, agurk, chili og noen få typer krydder sammen med litt saft av sitron.

7 Gulab Jamuna (dessert).
En deig som rulles til harde kuler. Disse steikes i olje i nesten en halvtime. Deretter skulle de trekke i en sukkerlake i mange timer slik at de este opp og ble på størrelse med en biljardkule. Det ble som å spise en søt, krydret, våt svamp av mel.


Regner med at oppskriftene finnes i diverse kokebøker og på internettet. Jeg har ikke tatt meg bryet å legge de ut her.

Etter alle disse rettene var vi så mette og fulle av grønnsaker og krydder at alle måtte meditere i fem minutter. Vi fikk et mantra som ble brukt til dette, for å tenne "ilden" i magen slik at fordøyelsen skulle bli effektiv.

Jose, Siv og meg sjanglet fornøyd ut i gaten etterpå og følte oss veldig fornøyd med kvelden. Virkelig et kulinarisk høydepunkt der våre smaksløker virkelig fikk kjørt seg til ytterpunktet. Det gav absolutt mersmak. Både indisk mat og vegetarmat generelt. Jeg savnet ikke kjøtt et øyeblikk.

Besøk gjerne nettsidene til Oslo Meditasjonsskole


Per Gunnar




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar