1.20.2015

En sunn start på det nye året. PG tester vegankosthold i 10 dager



Tidligere har jeg nevnt min økende interesse for kosthold. Les for eksempel posten om indisk vegetarmatlagingskurs. Siv og meg ønsket virkelig å starte det nye året på en sunn måte. Vi ville derfor gjennomføre en 10 dagers periode med vegankosthold. Jeg har vært nysgjerrig på dette lenge og hatt et ønske om å teste ut. For dere som ikke vet hva vegankosthold er, så betyr det rett og slett et kosthold uten noen form for animalske produkter. Heller ikke melkeprodukter, egg og honning.



Vi var jo livredde for å sulte, og orket ikke tanken på å gjennomføre disse dagene med bare grønne salater. Vi ville lage mat som virkelig smakte godt. Som vi gledet oss til å spise og som gav mersmak.

Planlegging er alfa og omega har en klok mann sagt. Første søndag på nyåret satte vi oss derfor ned med diverse oppskrifter og skrev en lang handleliste. Jeg var inspirert av informasjon fra et Anthony Robbins seminar, der vi fikk til sendt masse veganske oppskrifter som også skulle være alkaliske. Jeg kommer til å skrive en lengre bloggpost om dette seminaret seinere, så bare følg med. Ellers brukte vi oppskrifter som var lett tilgjengelige på diverse veganblogger.   

Mandag startet vi med å spise middag på en av de få reine vegetarrestaurantene i Oslo. Den heter Vega, og ligger i det gamle kurbadet i Oslo. Sånn omtrent i krysset Ullevålsveien, Thor Olsens gate. Koselig plass med masse forskjellig plantekost og stamgjester med klippekort. Maten smakte fortreffelig og det var en god start på veganprosjektet.

Med magen full av grøde vandret vi ned til Brugata for å gjøre våre innkjøp for 10 dagers veganmeny. Vi fikk alt vi skulle i to butikker. Sekken var full og fire poser proppfulle med alle slags bønner, linser, frø, krydder og grønnsaker jeg ikke hadde smakt før. Alt sammen for bare 700 kroner. Det er billig. Anbefaler virkelig å handle mer i innvandrerbutikkene. De har et fantastisk spennende utvalg.

Samme kveld laget vi hummus.

Middagsmenyen resten av dagene besto blant annet av:

Flaskegresskarsuppe

Falaffel
http://vegetarbloggen.com/2012/02/01/perfekt-falafel/


Chiligryte




Mungbønneburgere
http://kikertterroristen.blogspot.no/2011/12/mungbnneburgere.html


Indisk curry, representert ved ingrediensene du ser på det bildet øverst i posten.


Couscous salat

Vegankarbonader vi kjøpte ferdige på coop.

Det ble ellers en del rester og kombinasjoner av rester sammen med vanlig grønn salat og lune grønnsaker fra komfyren.

Jeg hadde et ønske om virkelig å knalle til og være ekstremsund disse dagene. Jeg drakk derfor heller ikke alkohol og kaffe eller spiste noen former for godterier og kake. Kaffe har masse gode egenskaper. Men grønn te er sunnere har jeg hørt. Er det noe jeg virkelig setter pris på så er det en kopp kaffe eller to om morran. Jeg var derfor veldig spent på hvordan det skulle gå. Jeg fikk noe hodepine første dagen, men dag to uten kaffe merket jeg ingenting, og dag tre var det ikke en gang et savn. Puhh

På jobb er det diverse salat å velge i så det gikk stort sett greit. Men jeg skal innrømme at det ble noen brødskiver med peanøttsmør. Mulig peanøttsmør ikke er helt vegan, jeg leste ikke innholdsfortegnelsen så nøye.

Mellommåltider var flere dager mungbønneburgere i pitabrød. Det gikk også med en god del frukt.

Frokost alle dager besto av min egenkomponerte vegan smoothie basert på chiafrø, havregryn og frukt. Den er skikkelig digg, og holder meg mett frem til klokka 11 og lunsj. Dette har faktisk vært fast frokost for meg i nesten fire år nå. Etter år med testing har jeg kommer frem til den, for meg, ultimate smoothie.

Siv og meg fullførte veganprosjektet i god stil og var veldig fornøyd med det vi hadde gjort.

Noen oppsummeringspunkter:
  • Jeg skal aldri mer fortelle vitser eller gjøre narr av veggiser og veganere. Det er et standpunkt og en måte å leve på som det står stor respekt av.
  • Vegankosthold er godt for helsa og miljøet og du gjør noe godt for dyrevelferden
  • Jeg gikk ned nesten to kilo. Ikke at det var et mål, men det skal nevnes. Mesteparten var vel bare øl, pinnekjøtt og marsipan fra juleferien.
  • Jeg har lært masse om matvarer jeg ikke hadde peiling på og brukt mer tid på kjøkkenet.
  • Jeg har forstått viktigheten av å planlegge måltider og skrive handleliste for flere dager.
  • Jeg følte meg svært opplagt, våken og i godt humør denne perioden. Dette trenger ikke handle om kostholdet. Men jeg velger å tro det. Dessuten fungerte magen utmerket. Okey da, det var kanskje litt mye gass de første dagene, hehe. Men jeg ble mett på en mye mer behagelig måte, og ble ikke så trøtt etter måltidene som man kan bli ved kjøttmåltider.
  • Jeg trente styrke 2-3 ganger og merket ikke noen form for lavere energi.
  • Jeg erfarte gleden ved å sette ett mål, planlegge og gjennomføre.
Alt i alt en svært positiv opplevelse som Siv og meg helt sikkert kommer til å gjenta. Uansett blir det flere veganmåltider i fremtiden.

Som vanlig kan jeg ikke annet enn å anbefale at du tester ut.

Per Gunnar





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar