10.20.2014

De fem tibetanske ritene. Selve ungdomskilden, eller bare en veldig god start på dagen?

For en del år tilbake kom jeg over en liten blå bok som pirret min nysgjerrighet. Det var en bok om noe som kalles de fem tibetanske ritene. Ritene er fem yogalignende øvelser.

Ritene ble kjent i 1939 da Peter Kelder gav ut boken Ungdomskilden. Boka er basert på historien som ble fortalt han av en pensjonert britisk oberst. Denne obersten er hovedpersonen i boka og handler om hans historie fra fjellene i Tibet. Der møter han noen munker i et kloster. Obersten ble overrasket over hvordan de gamle munkene i klosteret kunne være så usadvanlig friske, vitale, sunne og energiske. Hemmeligheten viste seg å være disse fem enkle øvelsene.

Ungdomskilden av Peter Kelder (Heftet)

Boken beskriver hvordan øvelsene kan styrke kropp, energi, fokus og ikke bare bremse aldringsprosessen, men til en viss grad virke foryngende.

Det sies at øvelsene stimulerer kroppens chakraer (energisentre) og de endokrine kjertler på en meget effektiv måte. Mange mennesker har opplevd oppsiktsvekkende resultater ved å utføre disse øvelsene daglig.

Også den kjente legen Audun Myskja nevner ritene i sin bok Finn din indre kraft som aktuelle øvelser for å styrke din egen helse.

Jeg har selv utført øvelsene i perioder i livet og hatt stor glede av dem. Øvelsene fungerer som en kombinasjon av trim og meditasjon. Jeg følte kroppen ble styrket, bevegelighet og smidighet ble bedre. For meg virket det også avstressende og skjerpende for min mentale tilstand. Jeg vil først og fremst anbefale øvelsene som en fin måte å starte dagen på. Det er viktig med gode rutiner om morgenen for å forberede deg fysisk og mentalt på dagen som kommer. Det tar deg 10-15 minutter å utføre disse øvelsene. Kroppen våkner til liv, du får i gang muskulaturen og du går ut av huset og vet at du har gjort noe godt for deg selv.

Begynn med noen få repetisjoner og bygg deg opp til å klare 21 repetisjoner. Du skal aldri ta mer en 21 repetisjoner.


Skal vi tro på noen tusen år gamle yoga øvelser og hva som loves av helse forbedringer? Det tror jeg ikke noen kan si hverken ja eller nei til med sikkerhet. Det eneste jeg kan si er at du må prøve selv, og finne ut hva det gjør for deg å utføre disse øvelsene.

Lykke til.

Per Gunnar





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar